Tilitystietojen välityspalvelu | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Tilitystietojen välityspalvelu

Tilitystietojen välityspalvelussa palveluntuottaja voi siirtää suorakorvaustilitykset Kelan ylläpitämälle palvelimelle. Sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelu siirretään 18.4.2024 alkaen uuteen käyttöliittymään. Yhdessä tilityksessä voi olla enintään 400 maksukertaa.

Tilitystietojen välityspalvelu

Palveluntuottaja voi toimittaa tilitykset Kelaan tilitystietojen välityspalvelulla. Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-valtuudella.

Kirjaudu tilitystietojen välityspalveluun

Välityspalveluun tunnistautuminen

Palveluntuottaja kirjautuu tilitystietojen välityspalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Suomi.fi-tunnistautuminen onnistuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai eIDAS-tunnistuksella.

Jotta voit käyttää sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelua, sinulla pitää olla Suomi.fi-valtuus "Sairaanhoidon korvausten tilitystietojen toimittaminen".

Voit antaa ja pyytää valtuuksia Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

Seuraa paluusanomia 18.4.2024 alkaen

Tilitystietojen lähettämisen jälkeen saat paluusanoman, joka kertoo, onko lähetys onnistunut vai ei. Palveluntuottajan on seurattava paluusanomia ja huolehdittava, että tilitykset ovat siirtyneet Kelalle.

Paluusanomat näkyvät vain siinä välityspalvelussa, jonka kautta ne on lähetetty. Uuden Kelan tilitystietojen välityspalvelun kautta lähetettyjen tilitysten paluusanomat näkyvät Kelan palvelussa heti lähetyksen jälkeen. Postin tilityspalvelun kautta lähetettyjen tilitysten paluusanomat näkyvät kuten aiemminkin, yleensä seuraavana pankkipäivänä. Postin tilitystietojen välityspalvelu toimii 31.5.2024 asti.  

Palveluntuottaja saa paluusanoman välittömästi siitä, onko lähetys onnistunut tai epäonnistunut. Epäonnistuneen lähetyksen yhteydessä, palveluntuottaja saa tiedon siitä, mikä virhe tilityksessä on ja voi korjata tilityksen tarvittaessa heti ja lähettää sen uudelleen.

  • ”Tiedoston lähettäminen onnistui”, jos tilitys on otettu Kelassa hyväksytysti vastaan.
  • ”Tiedoston lähettäminen ei onnistunut”, jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan. Voit korjata tilityksen heti ja lähettää sen uudelleen.
    • Paluusanomassa kerrotaan virheen syy sekä se, missä maksukerrassa virhe on. 
    • Jos virheitä on useita, paluusanomassa kerrotaan vain ensimmäisen virheen syy. Tämä johtuu siitä, että tilityksen lukeminen pysähtyy ensimmäiseen virheeseen.
  • ”Sama tilitys on jo lähetetty aiemmin”, jos lähetys ei onnistunut, koska samalla tilitysnumerolla oleva tilitys on otettu aiemmin vastaan Kelassa.
    • Jos saman niminen tiedosto on jo vastaanotettu Kelaan hyväksytysti, saa palveluntuottaja paluusanoman tilityksen hylkäämisestä. Tilitystiedosto pitää muodostaa uudestaan, koska myös tilitystiedoston alku- ja lopputietueissa on tilityksen numero ja tiedoston nimen muutos ei riitä. 

 

 

Sivu päivitetty 18.4.2024