Asumislisä | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Asumistuki ja asumislisä

Kela tukee opiskelijoiden asumista maksamalla yleistä asumistukea tai opintotuen asumislisää.

Yleinen asumistuki

Jos opiskelet ja asut Suomessa, voit saada yleistä asumistukea.

Yleistä asumistukea ei voi hakea opintotukihakemuksella, vaan sitä varten on oma hakemuksensa. Samaan ruokakuntaan kuuluvat hakevat asumistukea yhdessä.

Mikä on ruokakunta?

Ruokakunta tarkoittaa henkilöitä, jotka asuvat pysyvästi samassa asunnossa. Tavallisesti ruokakunta on aviopari, avopari tai perhe. Myös yksi henkilö voi olla ruokakunta.

Yleisen asumistuen määrään vaikuttavat

  • kuinka paljon asuminen maksaa
  • missä kunnassa asunto sijaitsee
  • kuinka monta aikuista ja lasta ruokakuntaan kuuluu
  • minkä verran ruokakuntaan kuuluvilla ihmisillä on tuloja.

Yleisessä asumistuessa tulot vaikuttavat eri tavalla kuin opintotuessa.

Voit arvioida Kelan verkkosivuilla olevan laskurin avulla, kuinka paljon saat yleistä asumistukea (yleiskielellä).

Opintotuen asumislisä

Opintotuen asumislisää voivat saada ulkomailla tai Ahvenanmaalla opiskelevat. Heidän asumislisänsä on 210 euroa kuukaudessa.

Asumislisää voivat saada myös Suomessa kansanopistossa tai urheiluopistossa opiskelevat, joiden opinnot ovat maksullisia ja jotka asuvat oppilaitoksen asuntolassa. Asumislisä on noin 89 euroa kuukaudessa.

Voit saada asumislisää ja muuta opintotukea vain opiskelukuukausilta.

Asumislisän saamisessa ei ole ikärajaa. Vanhempien tulot eivät vaikuta asumislisään.

Lue lisää

Sivu päivitetty 13.5.2024